حراست (Security Guard)
 
تعریف حراست:
حراست (Security Guard) در لغت به معنای پاسداری و مراقبت کردن می باشد. از لحاظ عرف اداری حراست به نهادی گفته می شود که در قلب تشکیلات یک سازمان وجود داشته و وظیفه خطیر مراقبت از سلامت اجزای ریز و درشت آن تشکیلات را در برابر انواع و اقسام انحراف های موجود به عهده دارد.

نیروی حراست:
مامور حراست و نگهبان مسئولیت حفظ جان افراد، اموال شخصی یا سازمانی و جلوگیری از وقوع حوادث تهدیدآمیز را بر عهده دارد. از جمله مهم ترین شرح وظایف حراست حفاظت از پرسنل، تاسیسات و اسناد یک سازمان است. در واقع هدف اصلی از استخدام حراست، حفاظت از سازمان و پرسنل در برابر تهدیدات درونی و نفوذی است. این افراد برای موفقیت در شغل خود نیاز به ویژگی‌های شخصیتی و مهارت‌هایی دارند که شامل مهارت‌های ارتباطی، قدرت فیزیکی، صداقت، حفظ آرامش، سخت‌کوشی، مشاهده دقیق و روحیه کار تیمی است.
 
553


شرح وظایف مسئول حراست:
  • اطلاعات اسناد، پرسنل و اماکن تحت پوشش به منظور جلوگیری از هر گونه تهدید و خطر احتمالی محافظت کنید.
  • درهای ورودی و خروجی را برای ایمن سازی ساختمان قفل کنید.
  • نسبت به سیستم های هشداردهی حساس باشید و در صورت نیاز اقدامات لازم را انجام دهید.
  • ورود و خروج کارمندان، بازدیدکنندگان و سایر افراد را برای محافظت در برابر سرقت و حفظ امنیت محل نظارت کنید.
  • گزارش فعالیت ها و بی نظمی های روزمره، مانند آسیب رساندن به تجهیزات یا اموال، سرقت، حضور افراد غیر مجاز یا وقایع غیر معمول را بنویسید.
  • برای شناسایی علائم نفوذ و اطمینان از امنیت درها، پنجره ها، در محیط تحت کنترل خود گشت بزنید.